Varsle om kritikkverdige forhold

    Reisende bruker smarttelefon på flyplassterminal med fly i bakgrunnen under solnedgang

    Eksterne selskaper og personers mulighet til å varsle: 

    I Avinor og tilhørende datterselskaper ønsker vi å ha en trygg og åpen ytringskultur. Som besøkende, kunde, leverandør, samarbeidspartner eller annen ekstern person/selskap oppfordres du til å varsle dersom du observerer eller blir orientert om et forhold du vurderer som kritikkverdig.

    Ordinære kundeklager skal sendes inn her: 

    tilbakemelding.avinor.no/Complaint/Create

    Eksempler på kritikkverdige forhold

    Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med lover og regler, etiske retningslinjer i virksomheten, eller etiske normer som det er bred enighet om i samfunnet. Eksempler på kritikkverdige forhold er:

    1.       Ulovlige handlinger: Svindel, korrupsjon, tyveri, eller andre økonomisk kriminelle aktiviteter.

    2.       Mobbing, trakassering eller diskriminering

    3.       Alvorlige brudd på etiske retningslinjer: F.eks. krenkelse av miljølovgivning og menneskerettigheter.

    4.       Sikkerhetsrisikoer: Handlinger eller unnlatelser som kan sette helse, sikkerhet eller miljø i fare.

    5.       Andre kritikkverdige forhold: Alvorlige brudd på Avinors etiske retningslinjer eller prosedyrer.

    Hvordan varsler jeg?

    Som ekstern i Avinor kan du varsle på følgende måter:

    • Ved å fylle ut digitalt skjema for varsling i Avinors interne varslingskanal. Varsel som sendes inn i varslingskanalen håndteres av Avinors varslingsutvalg. Du kan også varsle anonymt. Varslingskanalen finnes her: https://tilbakemelding.avinor.no/Whistleblowing/Create 
    • Via Avinors uavhengige varslingskanal. Kanalen håndteres av Advokatfirmaet Bull. Varslet kan sendes per e-post til:

    Som varsler bestemmer du selv hva slags informasjon som skal gis. Det er ikke et krav at du kan dokumentere den kritikkverdige hendelsen, handlingen eller unnlatelsen. Varselet bør likevel være så detaljert som mulig og, hvis det finnes, inneholde dokumentasjon på det kritikkverdige forholdet.

    Du kan som nevnt varsle anonymt, men vi anbefaler likevel at du varsler med fullt navn, da det vil gjøre undersøkelsene lettere.

    Hva skjer når jeg har varslet?

    Etter at du har varslet vil det iverksettes egnede tiltak for å følge opp varselet. Det vil gjennomføres undersøkelser for å få mer informasjon om forholdene det er varslet om. Både varsler, den det er varslet om og andre involverte kan bli kalt inn til en samtale som ledd i disse undersøkelsene.

    Nivået på undersøkelsene, saksbehandlingen og oppfølgingstiltakene vil variere fra sak til sak. Dersom det viser seg at det er behov for ytterligere undersøkelser eller det avdekkes straffbare forhold, vil det også kunne bli aktuelt å koble inn eksterne aktører som politi, eksterne advokater etc.

    For mer informasjon om hva du kan varsle om, hvem du kan varsle til, hvordan du skal gå frem, og hvordan ditt varsel vil bli håndtert, viser vi til Avinors varslingsrutiner for eksterne:

    Avinors varslingsrutine for eksterne finnes her:

    Varslingsrutiner for eksterne