Faktura
Faktura
Slik fakturerer du Avinor
Fra Avinor miljø- og samfunnsansvarspolicy:
«Avinor skal vektlegge og integrere miljøhensyn ved innkjøp av produkter og materialer.»
Fra Avinors Innkjøpspolicy:
«Ved etterspørsel av varer og tjenester, skal det i tillegg til å dekke behov, tas hensyn til økonomi, miljø og samfunnsansvar.»
Avinor krever at alle våre leverandører sender E-fakturaer på EHF. Fakturaer sendt pr. post eller e-post kan bli returnert.
Vi viser til Statens krav om at alle leverandører til offentlige virksomheter er pliktige til å levere elektroniske fakturaer. Forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser - Lovdata
Dersom du ikke har en egen løsning for å sende E-faktura, tilbyr vi tilgang til vår fakturaportal i Pagero. Dette er en gratis nettjeneste for å sende fakturaer elektronisk til oss. Avinor (pagero.com)
Krav til referanse på faktura
Fakturaen skal inneholde en av disse referanser i XML-filene i denne prioriterte rekkefølgen:
- Innkjøpsordrenummer (kun 1bokstav+ 7siffer, eks A1182342. Det skal ikke være tekst (som f.eks IO el.l i dette feltet)
- Hvis du ikke har innkjøpsordre, skal fullt navn på den i Avinor som har foretatt bestillingen oppgis.
- Andre krav til merking av faktura som er omtalt i kontrakter/avtaler, eksempelvis kontrakts-nummer, kommer i tillegg til minimumskrav beskrevet ovenfor.
I oversikten nedenfor fremgår hvilke selskaper som inngår i Avinorkonsernet.
Standard betalingsbetingelser 30 dager netto.
Vi presiserer at fakturagebyr, ekspedisjonsgebyr ol. forutsettes inkludert i prisen for en vare/tjeneste, og at slike tilleggskostnader på en faktura derfor ikke vil bli akseptert.
Rentebelastning som ikke er ihht. «lov om renter ved forsinket betaling» vil bli avvist.
Vi forbeholder oss retten til å returnere faktura med manglende fakturainformasjon.
Purringer og inkassovarsler sendes på e-post til
Kontaktinformasjon for spørsmål om faktura:
Adresser og organisasjonsnummer
PB150, 2061 Gardermoen.
| Navn | Org.nr |
|---|---|
| Avinor AS | 985 198 292 |
| Svalbard Lufthavn AS | 916 851 227 |
| Flesland Eiendom AS | 986 950 591 |
| Avinor Utvikling AS | 914 385 121 |
| Flyporten AS | 914 385 199 |
| Hotell Østre AS | 814 385 302 |
| Værnes Eiendom AS | 987 399 236 |
| Hell Eiendom AS | 982 856 272 |
| Sola Hotell Eiendom AS | 992 113 022 |
| Avinor Flysikring AS | 913 074 270 |
Miljø
Avinor foretar anskaffelser av tjenester, produkter og materialer for betydelige summer hvert år og er underlagt Lov om offentlige anskaffelser. Avinor ønsker å ta miljø- og samfunnsansvar i sine innkjøp og anskaffelser. For å sikre at de mest miljøvennlige tjenester, produkter og materialer velges, stilles det miljøkrav i både rammeavtaler og i entreprenørkontrakter. Krav stilles som kvalifikasjonskrav (må krav) eller som tildelingskriterier hvor leverandørene også konkurrerer om å levere de mest miljøvennlige produktene og materialene.
Ved valg av leverandør (fortrinnsvis ved varekjøp) stiller Avinor krav om at leverandøren har en viss miljøstyring, enten et system i hht. ISO 14001, Miljøfyrtårn eller EMAS, eller dokumentasjon på annet system for miljøstyring (se kravformulering).

Avinor er kontrollmedlem i returordning for emballasje gjennom Grønt Punkt Norge. Vi stiller krav til våre norske vareleverandører om medlemskap i returordning for emballasje.
Vi tar miljøansvar ved å delta i en returordning for brukt emballasje. Til sammen sørger medlemsbedriftene i Grønt Punkt Norge for at Norges CO2-utslipp reduseres med 350 000 tonn hvert år!