Oslo

    Den "nye hovedstaden for kul" har blitt en favoritt året rundt blant reisende.

    Munchmuseet i Oslo ved solnedgang, med dramatiske rosa og oransje skyer i bakgrunnen, reflektert i vannet nedenfor.

    Kjent som den "nye hovedstaden for Scandi-kul", er Oslo allerede en stjerne. Flere og flere turister kommer for å oppleve Oslo, mens nye attraksjoner vil åpne dørene i 2020 for å ta hovedstaden enda lenger. I tillegg er Norges næringslivs senter sete for store selskaper samt en livlig oppstartsscene.

    Muligheter for flyselskaper

    Oslo er "in" – pressen hyller Norges hovedstad, og et økende antall besøkende kommer for å oppleve Oslo. Med nye store attraksjoner som skal åpne og en livlig næringslivs- og oppstartsscene, er det ingen ende for denne positive trenden. Indikatorer inkluderer:

    • Stor vekst i hotel kapasitet og Airbnb-bestillinger
    • Økende passasjerantall – både innenlands og internasjonalt, spesielt innen VFR- og fritidssegmentet
    • Voksende MICE-marked – antall konferanser har mer enn doblet seg
    • Stort potensial for enda mer utenomsesongreiser
    • Oslos vekst som kultur- og matdestinasjon

    Oslo er stedet å være – ta kontakt med oss for å få vite mer, og for å diskutere data og de enestående mulighetene som finnes!

    Rutemuligheter vil straks være tilgjengelig her!

    Oslo i dybden

    Besøkende strømmer til for å oppleve Oslo – og stemningen i pressen styrker bare trenden: "Den nye hovedstaden for Scandi-kul", skriver Men’s Journal. The Times omtaler Oslo som "den nye hovedstaden for kul", mens New York Times roser Oslo som en matkultur-destinasjon.

    Folk samlet rundt og på et stupetårn ved ingjerstrand i oslo, solnedgang og blå himmel i bakgrunnen

    Og det er ingen ende i sikte. Det nye Deichmann hovedbiblioteket vil stå ferdig i 2020 som et av verdens mest moderne biblioteker, plassert i en imponerende bygning som ytterligere legger til en attraksjon for de som er interesseert i samtidsarkitektur. Det nye Munchmuseet åpner dørene i 2020 for å imøtekomme det økende antallet besøkende. Endelig vil et nytt nasjonalmuseum, som åpner i 2021, stille ut eldre og moderne kunst, og bli det største kunstmuseet i de nordiske landene.

    Uten tvil fortsetter Oslos popularitet å øke. En indikator er byens hotellkapasitet, som har vokst med 17 % fra slutten av 2018 til 2020, spesielt i Sentrum og Barcode-distriktet – det berømte arkitekturobjektet nær det nye operaen. Airbnb-bestillinger har også økt med 21 % fra 2017 til 2018.

    Passasjerantall øker

    Kulturelle attraksjoner som en spennende designscene, musikk og moderne arkitektur kan nytets hele året. Oslos kjente atmosfære gir besøkende en unik opplevelse av en moderne nordisk hovedstad, uansett værforhold og temperaturer. Sammen med den jevnt økende forretningstrafikken, fører dette til stort potensial for utenomsesongreiser. Passasjerantallet har økt tilsvarende, spesielt innen fritids- og VFR-segmentene:

    Analyse og tall av oslo som destinasjon

    Analyse og tall av oslo som destinasjon

    En livlig næringslivs- og oppstartsscene

    Oslo sin appell er ikke begrenset til turisme. En del av "den nye kulheten" er en livlig oppstarts- og næringslivsscene. Forfatteren av en artikkel i Forbes skriver at "Oslo for øyeblikket er den europeiske oppstartshuben å følge med på, mens Norge leder an når det gjelder oppstartsinvesteringer i de nordiske landene". Oslo-baserte teknologiselskaper som Huddly har blitt internasjonale ledere i sine markeder. En av grunnene til at Oslo har lyktes som oppstartsdestinasjon, er den målrettede innsatsen fra offentlige etater og private initiativer som inkubatorer og akseleratorer for å hjelpe gründere å komme i gang. Dette vil sikre videre utvikling av byen som et internasjonalt knutepunkt for kreativitet og forretningsidéer.

    Mennesker i sporty tøy og med langrennsski på vei inn på en tbane i oslo

    MICE-markedet (Møter, Incentives, Konferanser, Utstillinger) utvikler seg også veldig positivt. Oslo har alltid vært et viktig sted for konferanser og møter, men vi har sett en veldig positiv trend de siste ti årene: antallet konferanser som finner sted i Oslo har mer enn doblet seg siden 2011.

    Analyse og tall av oslo som destinasjon

    I tillegg er Oslo i en glimrende posisjon til å dra nytte av «bleisure»-trenden: besøkende som kombinerer forretningsmøter og konferanser med fritidsaktiviteter. Oslos unike kompakte størrelse legger til rette for denne utviklingen: byen kan oppleves på kort tid, også til fots.

    Det skjer i Oslo – det er mye mer å fortelle. Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere Oslos utvikling, få mer data og utveksle ideer om muligheter for rutedesign.