Proffbrukere

OPPDATERE AIP NORGE

 

Endring av AIP

Hvordan går du fram for å bestille endringer og levere data til Kunngjøringstjenesten som skal publiseres i AIP Norge, AIP SUP og AIC. Framgangsmåten er beskrevet her:

Informasjon om bestilling av endringer

Dersom du har tilgang til elektronsik bestillingsskjema, benytter du linken her:

Åpne bestillingsskjema 

Dersom du mottar en feilmelding når du prøver å åpne denne linken, les mer under "eierskap" for mer informasjon om eierskap til data og informasjon i AIP Norge, og godkjente bestillere. 

  • Mottatte bestillingen blir registrert av Kunngjøringstjenesten og saksnummer blir tildelt bestilleren, samt at det blir gitt et estimat på når endringen vil bli publisert i AIP Norge. Innebærer bestillingen fakturerbare tjenester vil bestiller også bli informert om dette.
  • Rettelser til AIP kan trå i kraft hver 4. uke på internasjonalt fastsatte datoer (torsdager). Avinor benytter normalt 9-10 av disse AIRAC-datoene i året.
  • Kart og Kunngjøring tilstreber å publisere endringer på de datoer bestiller ønsker, men kan ikke alltid etterkomme dette. Alle bestillinger blir vurdert ut ifra omfang, kompleksitet og tilgjengelig produksjonskapasitet og deretter tildelt et leveransetidspunkt.

EIERSKAP

Informasjonseier

All informasjon og data i AIP Norge har en Informasjonseier som er ansvarlig for at det som er publisert til enhver tid er korrekt.

For noen deler er dette Luftfartstilsynet eller fagavdelinger i Avinor, mens ved lufthavnene er det som regel Lufthavnsjefen i kraft av rollen som Operational Manager (Flyplassjef).

Godkjente bestillere

For å sikre at informasjonen  AIP Norge er og forblir riktig  kan kun godkjente bestillere melde inn endringer.  Det er informasjonseier som er ansvarlig for å utpeke, og informere Avinor Kart og kunngjøring om hvem som er, godkjente bestilere for de(n) aktuelle delen(e) av AIP Norge. 

For å melde inn godkjente bestillere, fyll ut skjemaet "Innmelding av godkjent bestiller" og send i signert form til  Ved endringer er det viktig at skjema inneholder samtlige som skal anses som godkjente bestillere, ikke kun den som skal legges til (eller fjernes). 

AIP INFORMASJON

Informasjon om kunngjøringstjenesten, AIRAC og FAQ.

KUNNGJØRING

Kunngjøringstjenesten for luftfarten i Norge utføres av Avinor, og oppgavene er delt mellom to enheter:

  • Fagavdelingen Kart og kunngjøring i Bærekraft, Konsept og Infrastrukturutvikling i Avinor AS, som blant annet produserer AIP, AIP SUP og AIC
  • Avdelingen AIS/NOTAM i Avinor Flysikring AS, som utfører tjenester innen integrert informasjons- og reiseplanleggingstjenester for sivil og militær luftfart.

Luftfartsinformasjon kunngjøres i Integrated Aeronautical Information Package (IAIP) , som inkluderer Aeronautical Information Publication (AIP), AIP Supplement (AIP SUP) og Aeronautical Information Circular (AIC).

For ytterligere informasjon om kunngjøring og kunngjøringsprosessen, se sidene Endring av AIP og AIRAC, samt følgende dokumenter:

For ytterligere informasjon, ta kontakt med AIS Kunngjøring på 

AIRAC

Forhold som berører luftfarten er i konstant endring. Luftrom og ruter blir endret; navigasjonshjelpemidler blir etablert, lagt ned eller flyttet; SID og STAR blir effektivisert; rullebane og taksebaner blir endret, etc. Dette er viktig informasjon for piloter, flygeledere og Air Traffic Flow Managers, og vil bli gjengitt i FMS (Flight Manual Systems), radarsystemer og på inn- og utflygingskart. Det er viktig at alle har samme korrekte informasjon. Hvordan lar dette seg gjøre? Svaret er AIRAC!

AIRAC er en forkortelse for Aeronautical Information Regulation and Control , et system for oppdatering av luftfartsinformasjon. Systemet opererer med et sett felles datoer, tidsfrister og prosedyrer for publisering av aeronautisk data og informasjon (se ICAO Annex 15 - Aeronautical Information Services (AIS)).

I korthet går det ut på at informasjon som skal publiseres i henhold til AIRAC-systemet skal distribueres av aktuell AIS/AIM-leverandør minst 42 dager før effektiv dato. I den hensikt å nå mottakerne minst 28 dager før effektiv dato. Ved større endringer, og når det er ønskelig, skal publiseringdato være minst 56 dager før effektiv dato.

Avinor etterstreber å publisere data vedrørende AIRAC-forhold slik at kundene mottar data og informasjon senest 42 dager før effektiv dato. Dette for at de som skal oppdatere radarsystemer og FMS skal ha tid nok til å kontrollere og tilpasse det til bruk i de aktuelle systemer, og for at de som skal oppdatere ATM-systemene har tilstrekkelig tid til å planlegge og gjennomføre dette.

Viktige begrep:

Effektiv dato - Den dag da endringen(e) trer i kraft

Publikasjonsdato - Den dagen da AIS sender ut data og informasjon. Dette skal være minst 42 dager (evnt. 56 dager) før effektiv dato.

TIDER

Tidssystem og sommertid/vintertid

Koordinert universaltid, UTC -  Universal Time Coordinated også kjent under sin tidligere betegnelse GMT - Greenwich Mean Time, er sammen med den gregorianske kalender de tidsangivelser som benyttes innenfor flysikringstjenesten og informasjonstjenesten for luftfarten i Norge. Rapportering av tid blir avrundet til nærmeste hele minutt.

Eksempel: 12:40:29 blir rundet av til 1240, 12:40:30 blir rundet av til 1241.

Tidsangivelser i AIP, AIP SUP og AIC er alltid oppgitt i UTC. I AIP Norge, tilknyttede publikasjoner og AIS Portal, vil UTC-tider som gjelder i sommerperioden bli lagt til i parentes.

MAGNETISK VARIASJON

Misvisning

Misvisning (MAG VAR = Magnetic variation) er den evig skiftende vinkelen mellom den geografiske nordpol og den magnetiske pol. Avhengig av hvor den magnetiske polen ligger i forhold til den geografiske nordpolen betegnes misvisningen som østlig eller vestlig.

Østlig misvisning vil si at kompasset viser nord til høyre (øst) for geografisk nord. For å korrigere må misvisningen trekkes fra.
Vestlig misvisning vil si at kompasset viser nord til venstre (vest) for geografisk nord. For å korrigere må misvisningen legges til.

Huskeregelen, som ikke kan oversettes på en god måte, er «Variation east - magnetic least, variation west - magnetic best».

Den årlige endringen i misvisningen blir også beregnet. Det vil si at man beregner hvor mye man forventer at den magnetiske nordpol skal flytte seg i løpet av ett år. Misvisningen blir oppgitt for hver flyplass og på alle kart og årlig endring blir oppgitt for den enkelte lufthavn. Disse verdiene står oppført i AIP punkt AD 2.2 -5.

I henhold til  anbefalingen i ICAO Annex 4 bruker Avinor ordningen med å publisere MAG VAR-verdiene hvert femte år. Publiseringsårtallet er alltid delelig med fem; 2010, 2015, 2020 osv.
Avinor benytter IGRF-modellen for automatisk beregning av misvisning. Denne modellen er hentet fra National Geophysical Data Center hos NOAA - National Oceanic and Atmospheric Administration, se www.ngdc.noaa.gov/geomag/models.shtml for ytterligere informasjon.

Deklinasjon

Deklinasjon er forskjellen i vinkel mellom 0-radialen på en VOR eller TACAN og geografisk nord. Dette må stilles inn manuelt for hver VOR-stasjon basert på en skjønnsmessig vurdering av misvisningen der man tar hensyn til årlig endring. Det tilstrebes at deklinasjonen skal tilsvare misvisningen, og 0-radialen forsøkes holdt så nær magnetisk nord som praktisk mulig, men fordi dette er en justering som gjøres kun hvert femte år vil årlig endring i misvisningen måtte hensyntas ved innstilling av deklinasjon. En annen faktor er at deklinasjonen angis i hele grader mens misvisningen angis i tidels grader. Deklinasjonen vil derfor nødvendigvis måtte avrundes noe i forhold til misvisningen.

Eksempel:
Dersom misvisningen ved en VORs posisjon er 2,6° E og deklinasjonen er satt til 3° E vil magnetisk kurs være 002,6° når man flyr ut på 003-radialen, altså en differanse på 0,4°. Dersom årlig endring i misvisning er 0,2° E kan man to år senere forvente at differansen har blitt tilnærmet null fordi misvisningen da er forventet økt til 3,0° E.

AIP DATA

Avinor har tilgjengeliggjort de norske ICAO 1:500.000 kartene tilgjengelig som PDF- og GeoTIFF-filer. Kjøper av disse dataene må signere en avtale som regulerer bruken av dataene, enten til eget formål eller til gjenbruk i et produkt som tilgjengeliggjøres/selges til en tredje part. ICAO 1:500.000 kartene oppdateres årlig.

Avinor planlegger å etablere en nedlastingstjeneste som vil gjøre AIP-data tilgjengelig i AIXM 5.1 filer. Disse vil inneholde norsk luftrom, ATS-ruter, navigasjonshjelpemidler og spesielle punkter (5LNC tilknyttet ATS-ruter og/eller lufthavner, RNAV-punkter, osv).

Ytterligere informasjon fås ved henvendelse til  

Datakvalitetskrav

I henhold til Forordning (EU) 2017/373 AIS.TR.240 skal data som ikke tilfredsstiller kravene for datakvalitet annoteres. Følgende Excel-fil lister opp alle relevante attributter nevnt i (EU) 2017/373 Part-ATM/ANS.OR Appendix 1 (aeronautical data catalogue) som ikke tilfredsstiller kravene, eller som ble publisert før forordningen trådte i kraft.

Klikk her for å åpne excel-fil