AIS-portalen
Her finner du kunngjort informasjon i henhold til (EU) 2017/373 Part-AIS
AIP NORGE - Aeronautisk informasjon for Norge
AIP Norge er omfattet av Åndsverkslovens bestemmelser (Lov om opphavsrett til åndsverk mv.). Utnyttelse i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningskrav og inndragning, og kan straffes med bøter og fengsel.
Åpne AIP Norge herAIP SUP - Gyldige AIP SUP og AIP AIRAC SUP
AIP SUP brukes normalt for å publisere midlertidige endringer til AIP for forhold ut over tre måneder, eller endringer som inneholder mye tekst / grafikk. Data og informasjon som skal kunngjøres som AIP AIRAC SUP er spesifisert i Annex 15 kapittel 6.
Åpne AIP SUP herTJENESTETIDER - Åpningstider for tjenester på lufthavn
Åpningstider for lufttrafikktjeneste, lufthavnadministrasjon og bakketjenester på lufthavner REF. AIP AD 2.3, AD 2.6 og AD 2.17.
Åpne tjenestetider herAIC - Gyldige AIC-dokumenter
AIC skal inneholde informasjon om luftfartsforhold som ikke kvalifiserer for publisering i AIP eller NOTAM i samsvar med bestemmelser i ICAO Annex 15 ch. 7.
Åpne AIC herAVINOR HELIKOPTERMANUAL
Informasjon for helikopteroperatører. Bare tilgjengelig på engelsk.
Åpne helikoptermanualen herM517-AIR
M517-AIR er en elektronisk versjon av det militære VFR M517-AIR 1:250 000 for Norge. Kartet oppdateres regelmessig i henhold til AIRAC-syklusen. Forandringer til kartet innenfor AIRAC-syklusen blir publisert på NOTAM for Norge.
Lær mer om vilkår for bruk her
NORWAY AERONAUTICAL CHART ICAO 1:500 000
AERODROME TERRAIN AND OBSTACLE CHART - ICAO (electronic)
Tilleggsinformasjon for operatører
For enkelte lufthavner i Norge stilles det særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport.
Flyoperatør skal dokumentere etterlevelse av ovenstående krav til Luftfartstilsynet minst 14 dager før operasjonene starter. Luftfartstilsynet vil evaluere dokumentasjonen og, dersom kravene tilfredsstilles, utstedes en samsvarsattest.
Prosessen for å skaffe en samsvarserklæring er beskrevet i følgende PDF:
How to obtain an operational permit for category B and C airports in Norway |
Noen generelle betraktninger rundt utfordringene man kan møte ved operasjoner i Norge, samt de viktigste forholdene som ligger til grunn for den enkelte lufthavns kategorisering, er beskrevet i dokumentet «Tilleggsinformasjon for operatører/Additional information for operators».
Denne informasjonen er ikke påkrevd av ICAO Annex 15, og oppdateringer følger ikke normal AIRAC-cycle. Informasjonen skal derfor anses som veiledende.
Tilleggsinformasjon for operatører | |
ENDU - Bardufoss | |
RWY merking og lys på lufthavner operert av Avinor | |
List of categorised airports in Norway |
Meld feil eller mangler i AIP Norge
Hvis du finner noe som er feil, utilstrekkelig eller selvmotsigende i AIP Norge kan du melde oss ved å trykke her.