
Fra fjord til bord: laksens reise fra Norge til Korea
Fersk norsk laks er ettertraktet over hele verden – og for å nå markedene i Asia i tide, må alt klaffe. Fra oppdrettsanleggene på Frøya, via logistikk og flyfrakt fra Oslo lufthavn, til restaurantene i Seoul, er reisen et presist samspill mellom havbruk, transport og luftfart. Flyfrakten gjør det mulig å levere fersk sjømat til markedet på under tre døgn – og binder Norge tettere til verden.


Del 1: Fra fjorden til flyplassen
Ytterst i det trønderske havgapet ligger Frøya – hjertet av norsk lakseproduksjon.
Her driver SalMar et av sine største anlegg, hvor laksen håndteres med millimeterpresisjon fra den hentes opp til den pakkes for eksport.
For produsentene starter en kamp mot klokken idet fisken forlater vannet – målet er at den skal være på tallerkenen i Seoul innen tre døgn.
Del 2: Fra Oslo til Seoul
På Oslo lufthavn tar flyfrakten over stafettpinnen. Her lastes laksen i spesialcontainere og sendes med cargofly eller i lasterommet på langdistanseruter til Asia.
For flyselskapene er dette en stabil inntektskilde, og for Oslo lufthavn betyr det økt aktivitet og et sterkere grunnlag for nye direkteruter.
Etter knapt to døgn lander laksen på Incheon internasjonale lufthavn i Seoul – et av verdens største fraktsentre. Her tar nye ledd over, og fisken fordeles raskt videre til markeder og restauranter over hele byen.
Del 3: Fra frakthub til bord
På Noryangjing fiskemarked i Seoul starter dagen tidlig. Her fordeles norsk laks videre til butikker og restauranter – et produkt som har blitt et symbol på kvalitet og ferskhet.
Med over 97 prosent markedsandel har fersk norsk laks en unik posisjon i Sør-Korea. Fra travle sushi-barer til restauranten Lofoten i hjertet av byen, er den norske laksen både råvare og stolthet.